Zaterdag 20 februari was de VESTING Ouderdag. Dit was niet alleen het moment om je ouders te laten zien waar je studie over gaat, maar ook om je ouders een kijkje te geven in alle dingen die VESTING aanbiedt.
Om één uur begon de dag met een kopje koffie, waarna we werden welkom geheten door onze voorzitter, Jeroen. We werden naar de Blauwe Zaal verwezen, waar meteen al de discussie ontstond of de zaal nou in werkelijkheid wel of niet blauw is. Eerst werden de ouders ingelicht over de wat algemenere informatie van onze studie, door de opleidingsdirecteur Van der Vlerk. Hierna kregen we een lezing van professor Ruud Koning over verzekerde schade bij rampen. Opvallend hierbij was dat de grootste rampen qua dodenaantal niet overeenkwam met de grootste rampen qua verzekeringsschade. Dit komt omdat in sommige delen van de wereld meer verzekerd wordt dan in andere delen en de waarde van gebouwen ook hoger is.
Er volgde een rondleiding, waarbij mijn ouders het nodig vonden om bij elk onderdeel een toevoeging te geven van hoe het er 30 jaar geleden uit zag; “Vroeger was hier ook een rekencentrum, maar toen gebruikten we nog floppy’s”. Om ouders nog wat meer van de studie te laten zien, werden er ook nog drie caserondes gehouden. Mijn ouders en ik begonnen met de case ronde over Econometrie, waar we enthousiast bezig gingen om een formule voor het verband tussen de suiker- en colaprijs op te stellen. Vervolgens gingen we naar de VESTING Case, waar commissies vertelden wat voor leuke en nuttige dingen ze organiseren naast de studie. Als laatste gingen we naar de Operations Research case, waar we eerst een korte introductie kregen over de toepassingen van OR en vervolgens onder leiding van Bram de Jonge het handelsreizigersspel gingen doen. Zowel de ouders als de studenten gingen erg fanatiek op zoek naar de snelste route langs alle punten. Aangezien ik de dag daarvoor mee had gedaan met de Case Study Day, had ik hier al mee kunnen oefenen. Dit heeft me jammer genoeg niet geholpen en ik deed het slechter dan de dag ervoor, waardoor ik door mijn moeder in ben gemaakt. Overigens waren sommige andere studenten, die mee hadden gedaan met de Case Study Day, wel verbeterd en namen ook meerdere daarvan de uiteindelijke prijs mee naar huis. Na deze case was het formele deel van de Ouderdag afgelopen. Zoals veel VESTING Activiteiten, eindigde de Ouderdag met een borrel. Mijn ouders vonden het leuk om een keer een blik achter te schermen te krijgen en ik denk dat er veel ouders zo over denken.
Dit artikel is geschreven door Aranka van Dalen